TULOKSIA SISÄLTÖMARKKINOINNILLA
Mitä on hyvä sisältömarkkinointi?
Mitä se sisältömarkkinointi oikein on? Ja pitääkö myös pienen yrityksen tehdä sisältömarkkinointia? Entä, osaako sitä tehdä itse? Sekä ennen kaikkea, tuoko sisältömarkkinointi rahaa kassaan? Tässä on monta hyvää kysymystä, joihin koetan nyt lyhyesti vastata.
Sisältömarkkinoinnista on alettu puhua enemmän internetin ja sosiaalisen median ja niissä tehtävän markkinoinnin myötä. Todellisuudessa se on aika vanha juttu, sillä jo yli 100 vuotta sitten Yhdysvalloissa alkoi maatalouskonevalmistaja John Deere palvella asiakkaitaan omalla aikakauslehdellä.
Internetin myötä alettiin huomata, että perinteinen yksisuuntainen markkinointi ja mainonta eivät enää toimineet. Yleisö alkoi kaivata juuri heille ja heitä kiinnostavista aiheista räätälöityjä sisältöjä verkkosivuille, uutiskirjeisiin ja someen. Kun viestinnästä tuli kaksisuuntaista kommentoinnin myötä, alkoi vuorovaikutuksen aika kausi.
Samalla asiakkaat alkoivat olla entistä vastaanottavaisempia organisaatioiden tuottamalle sisällölle. Edellytys oli, että niistä oli heille selvää hyötyä tai ne olivat viihdyttäviä.
Pienenkin yrityksen tai organisaation kannattaa tehdä sisältömarkkinointia. Se voi olla niinkin pieni juttu kuin pari kertaa kuukaudessa ilmestyvä oma blogikirjoitus verkkosivuilla tai oma Facebook-sivu, jota päivitetään säännöllisesti. Se voi olla myös kokonainen kokoelma omaa media. Blogin lisäksi julkaistaan omaa, säännöllistä uutiskirjettä, julkaistaan kuvia Instagramissa ja pidetään vlogia tai mikroblogataan Twitterissä.
Aseta asiakas ykkössijalle!
Keskeistä hyvässä sisältömarkkinoinnissa on keskittyä asiakkaaseen ja asioihin, jotka ovat asiakkaille tärkeitä. Auta ratkaisemaan ongelmia ja anna tietoa asioista, joista asiakas kaipaa tietoa ja on kiinnostunut. Hyvä oma sisältö saa asiakkaan innostumaan ja näin hän lukee blogia tai postauksia uudemmankin kerran.
Sisältömarkkinoinnissa sinä palvelet asiakastasi ja keskustelet hänen kanssaan relevanttien sisältöjen avulla.
Itsekin pärjää
Sosiaalinen media on luonteva kanava aloittaa, sillä siellä kynnys on matalampi kuin esimerkiksi blogissa. Tekstiäkin tarvitsee naputella vähemmän. Kun nälkä kasvaa, voi ottaa taas uuden oman kanavan käyttöön. Jos taas tuntuu, että itsellä ei riitä aikaa tai löydy osaamista, kannattaa kääntyä viestinnän ammattilaisen puoleen.
Mieti, mitä asiakkaasi tarvitsevat, mistä he innostuvat ja millainen sisältö heitä kiinnostaa. Parhaimmillaan tämä voi olla tietoa, jota kukaan muu ei tarjoa. Tuloksena on palvelu, joka on käyttäjilleen korvaamaton.
Kun sisältömarkkinointi on asiakkaille relevanttia ja kiinnostavaa, he haluavat tietää lisää, saada palvelun tai tuotteen käyttöönsä. Näin hyvin hoidettu sisältömarkkinointi tuo rahaa myös yrityksen kassaan.
Haluatko tietää, miten sisältömarkkinointi voisi hyödyttää omaa yritystäsi?
Ota yhteyttä, niin kerron konkreettisesti miten
Tero Eloranta
viestinnän asiantuntija
Viestintä Oy Prodictum
tero.eloranta(at)prodictum.fi