DIGITAALINEN MARKKINOINTI
6 vinkkiä pk-yrittäjän digitaalisen markkinoinnin työkalupakkiin
Digitaalinen markkinointi, tai tuttavallisesti digimarkkinointi, on tämän päivän markkinointia myös pk-yrityksessä. Se on digitaalisten kanavien, kuten yrityksen omien verkkosivujen, Googlen hakupalvelun sekä Facebookin ja Instagramin mainosratkaisujen hyödyntämistä uusien asiakkaiden hankkimiseksi yritykselle.Paljon voit tehdä itsekin hyvien tulosten saavuttamiseksi. Nappaa tästä kuusi vinkkiä digitaalisen markkinoinnin työkalupakkiisi.
1. Verkkosivut kuntoon
Mieti, mikä on verkkosivujesi tarkoitus? Sivuilla tulisi olla jokin tavoite, kuten esimerkiksi lisätä bränditietoisuutta, myydä tuotteita suoraan sivuilta, hankkia liidejä myynnille tai ohjata kävijöitä kivijalkakauppaan. Määrittele myös verkkosivuillesi tärkeimmät kohderyhmät. Nimeä ainakin kaksi tärkeintä kohderyhmää ja rakenna tai uudista verkkosivusi siten, että ne puhuttelevat juuri näitä kohderyhmiä.
Kohdenna sisältö asiakkaillesi ja nosta keskiöön asiakkaillesi tärkeät sisällöt. Tarjoa ne asiakkaillesi selkeän ja loogisen visuaalisen ulkoasun avulla. Visuaalisuuteen kuuluvat värit, typografia, kuvat ja sisältöelementtien sommittelu. Huolehti myös sivustosi helppokäyttöisyydestä.
2. Kerro tarina
Hyvä tarina kertoo, miksi yritys tuottaa palveluja tai tuotteita, miten se ne tekee ja kenelle. Tarina siis kertoo, miksi yritys on olemassa ja minkälaisen ongelman se ratkaisee? Tarina ei kerro, mitä yritys tekee, milloin se on perustettu ja paljonko sillä on työntekijöitä.
Voit kertoa, miten yrityksesi eroaa muista, millaisia erityispiirteitä yritykselläsi on. Kerro, missä olet onnistunut ja miten yrityksesi on ehkä saavuttanut nykyisen suuntansa haasteiden jälkeen. Voit kertoa yrityksesi kehityksestä ja vähän myös tulevasta. Millaisia tulevaisuuden suunnitelmia yritykselläsi on?
Hyvä tarina on myös tunnetta. Tunne ohjaa lukijaa monikertaisella voimalla järkeen verrattuna.
Muista, että asiakkaasi eivät ole niinkään kiinnostuneita palveluistasi tai tuotteistasi, vaan siitä, kuinka sinä voit auttaa asiakastasi, miten voit helpottaa hänen elämäänsä ja miksi?
3. Optimoi sisältösi hakukoneille
Jos yrityksesi verkkosivuja ei ole optimoitu hakukoneille, nyt on korkea aika hoitaa tämä asia kuntoon. Verkkosivujen sisällön optimoinnissa hakusanojen kartoitus on kaiken lähtökohta. Ilman sitä et tiedä, mitä hakusanoja asiakkaasi käyttävät googlettaessa. Kartoita siis aluksi sanat, joilla Googlessa kannattaa näkyä.
Kohdenna verkkosivujesi sisältö hakusanalistan mukaan. Kohdista yksi verkkosivuston sivu yhdelle hakusanalle. Käytä hakusanaa sivun otsikossa, sivun metakuvauksessa sekä verkkosivun osoitteessa eli URLissa. Käytä hakusanaa muutamaan otteeseen myös varsinaisessa sivun sisältötekstissä. Kirjoita muutenkin sivun sisältö hakusanan ympärille. Mieti vielä, sopiiko sivusi sisältö yrityksesi brändiin ja puhutteleeko se asiakastasi. Hyvä määrä tekstiä yhtä sivua kohden on vähintään 300 sanaa.
Muista myös nimetä sivun kuvat. Hakusanaa voi käyttää myös kuvan nimessä, mikäli mahdollista. Anna kuvalle myös kuvaileva ALT-teksti. Se näkyy sivuston kävijälle, jos kuva ei syystä tai toisesta lataudu selaimessa. Määrittele kuvalle myös title eli otsikko. Se näkyy, kun hiiren vie kuvan päälle.
4. Bloggaa säännöllisesti
Miksi yrityksen sivuille kannattaa kirjoittaa blogia? Blogi kasvattaa sivustosi näkyvyyttä hakukoneissa ja tuo lisää kävijöitä sivuillesi. Hyvin kirjoitetut teksti ja säännöllisesti ylläpidetty blogi auttaa luomaan uskottavuutta ja se lisää myös yrityksesi vakuuttavuutta asiakkaiden silmissä.
Millainen on hyvä blogiteksti? Lyhyesti sanottuna se tarjoaa lukijalleen mielenkiintoista, informatiivista sekä viihdyttävää asiaa. Tällainen teksti auttaa asiakasta ostopäätöksen teossa. Mitä aikaisemmassa vaiheessa, sen parempi. Blogitekstien ansiosta potentiaalinen asiakas löytää yrityksesi hakukoneista jo etsiessään tietoa aiheesta.
Kohdenna blogikirjoitus hakusanan mukaan. Laadi teksti aina johonkin asiakkaan ostoprosessin vaiheeseen. Potentiaalinen asiakkaasi:
- ei ehkä vielä näe ongelmaa
- on tunnistanut ongelma, mutta ei tunne vielä ratkaisua,
- näkee ongelman ja tietää ratkaisun, mutta ei ole vielä täysin vakuuttunut,
- on vakuuttunut, mutta vertailee vielä eri vaihtoehtoja
- on valmis ostamaan
Kohdennuksen kannalta on hyvä ideoida useampia blogikirjoitusten aiheita kerralla. Näin aiheita on helpompi kohdentaa eri ostoprosessien vaiheisiin. Jos mahdollista, kirjoita tekstejä varastoon. Näin blogin säännöllinen päivittäminen on helpompaa. Paras julkaisutahti löytyy kokeilemalla, mutta yritysblogia on hyvä päivittää vähintään muutamalla kirjotuksella kuukaudessa.
5. Sitouta asiakkaasi uutiskirjellä
Miksi Pirkka-lehden Niksi-Pirkka -palsta on niin suosittu? Sehän tarjoaa arkeen sopivia vinkkejä, joista osa on hyödyllisiä, mutta vielä suurempi osa hauskoja, oivaltavia, jopa turhia. Samaa kaavaa kannattaa mukailla oman uutiskirjeen sisältöjä miettiessä. Ihmisiä kiinnostavat vinkit, neuvot ja niksit. Uutiskirje myös mahdollistaa vinkkaamisen ja ratkaisujen esittämisen kohdennettuna oikeille asiakasryhmille.
Hyvä uutiskirje hyödyntää läheisyyttä, inhimillisyyttä ja ajankohtaisuutta. Kohdenna ja yksilöi uutiskirje vastaanottajalle. Tämän mahdollistaa uutiskirjesovellusten automaatio. Ole inhimillinen ja kerro asioita omakohtaisesti tai asiakasesimerkkien kautta. Kun asian kertoo joku, joka on sen omakohtaisesti kokenut, myös lukija vakuuttuu. Ole ajankohtainen tarjoamalla asiakkaillesi juuri heitä sillä hetkellä kiinnostavaa sisältöä. Tämän pitäisi olla helppoa, sillä sinä tunnet asiakkaasi ja heidän tarpeensa parhaiten.
6. Markkinoi Googlen hakutuloksissa
Tiedät jo, että hakukoneen tuloksissa mainostaminen on tehokkaampaa kuin perinteinen printtimainonta. Onhan asiakas jo valmiiksi kiinnostunut tarjoamistasi palveluista tai tuotteista. Ja parasta on, että kustannukset syntyvät tulosperusteisesti eli maksat vain klikkauksista, et näkyvyydestä.
Miksi Google? No siksi, että se on Suomen suosituin hakukone. Kun olet saanut verkkosivusi kuntoon ja sisältösi on täyttä timanttia, houkuttelee oikein valitut avainsanat ja osuvat mainostekstit asiakkaita klikkaamaan verkkosivustosi sisältöön.
Mieti tarkkaan, millaisilla hakusanoilla ja hakulausekkeilla asiakkaat hakevat tietoa yrityksesi tarjoamista palveluista tai tuotteista.
Muista, että kampanjan aikana on hyvä seurata Googlen tuottamaa tietoa. Sen avulla voit kehittää hakukonemarkkinointiasi entistä paremmaksi. Muista, että Googlen markkinointi ei ole staattista, vaan jatkuvasti kehittyvää ja elävää. Ole siis rohkea. Kokeile, testaa ja korjaa.
Tero Eloranta
viestinnän asiantuntija
Viestintä Oy Prodictum
tero.eloranta(at)prodictum.fi