VERKKOKAUPPA
6 vinkkiä toimivaan verkkokauppaan
Oli kyseessä iso tai pieni verkkokauppa, suunnittelussa kannattaa ottaa huomioon muutamia keskeisiä seikkoja. Osa on verkkokaupan sisältöön ja ulkoasuun liittyvä, osa puolestaan kaupan toiminnallisuuteen liittyviä seikkoja. Tässä mielestäni kuusi keskeisintä huomioitavaa seikkaa:
- Tee hyvä ensivaikutelma
Verkkokaupan täytyy tehdä vaikutus asiakkaaseen puolessa sekunnissa. Tuossa ajassa sivustolle ensimmäisen kerran tuleva asiakas tekee päätöksen, pitääkö hän verkkokaupasta vai ei. Verkkokauppaa suunnitellessa kannattaakin ajatella mahdollisimman luovasti. Mikä verkkokauppasi potentiaalisia asiakkaita kiinnostaa, mitä he etsivät ja mikä heihin vetoaa. Kaikki alkaa verkkokaupan nimestä ja domainista. Niiden jo tulisi kertoa, mitä on tarjolla ja kenelle. Verkkokaupan ulkoasun ja toiminnallisuuden tulisi tarjota myös uniikki kokemus, elämys ja houkutella tutustumaan tarjontaan tarkemmin. - Kiinnitä huomio valokuviin
Ensivaikutelmasta päästäänkin verkkokaupassa käytettäviin kuviin, sillä niillä on iso merkitys verkkokaupassa. Verkkokaupan asiakas muistaa 80% näkemästään, joten kuvilla on merkitystä. Esimerkiksi tuotekuvien tausta kannttaa pitää valkoisena, jotta itse tuote pääsee parhaiten esille. Kannattaa myös suosia isoja tuotekuvia. Kuvaa tuotteet myös eri kuvakulmista, ei pelkästään suoraan edestä. Näin saat kuvien tuotteet elämään. Tutkimusten mukaan verkkokaupan käyttäjistä 66% haluaa nähdä tuotteen useammasta kuvakulmasta. Tärkeää on myös oikea ja riittävä valaistus. Peräti 75% verkkokaupan käyttäjistä kuvien hyvä laatu on tärkein tekijä. Kuvissa voi olla myös huumoria sekä jokin persoonallinen näkökulma. - Kokoa uutuudet ja viimeksi katsotut tuotteet listoiksi
Verkkokauppa vaatii säännöllistä päivitystä ja kävijät janoavat uutuuksia. Tästä syystä tuoreimmat päivitykset on hyvä koota ”Uutuudet” -katekoriaksi, jonka voi sijoittaa esimeriksi verkkokaupan etusivulle. Etenkin kauppaan palaaville asiakkaille tällainen uutuustuotteiden kokoelma on arvokas, koska heidän ei tarvitse selata koko verkkokauppaa läpi löytääkseen jotain uutta. Samoin on hyvä koota verkkokaupan asiakkaan tarkemmin katsomat tuotteet ”Viimeksi katsotut” -katekoriaksi. Näin asiakkaan ei tarvitse palata taaksepäin kymmentä klikattua tuotetta, löytääkseen sen viimeisimmän hyvän tuotevaihtoehdon selattujen joukosta. - Tee yhteydenotosta helppoa
Asiakkailla herää väistämättä kysymyksiä ja ongelmia, joihin he tarvitsevat nopeasti apua. Asiakaspalvelun tulisi olla helppoa ja nopeaa. Lisäksi tapoja, joilla verkkokauppaan voi olla yhteydessä tulisi olla useampia. Yksi keino lisätä asiakaspalvelun nopeutta ja joustavuutta puhelinnumeron ja sähköpostin ohella on ottaa käyttöön live chat. Kevyempi versio toteuttaa nopea yhteydenotto suoraan verkkokaupan sivuilta on sijoittaa sivuille yhteydenottolomake. - Huomioi mobiilikäyttäjät
Verkkokaupan asiakkaista yli 60% tekee ostoksia älypuhelimella. Tästä syystä on tärkeää, että verkkokauppa on optimoitu toimimaan juohevasti myös mobiililaitteissa. Mobiilioptimointi on tärkeää myös verkkokaupan hakukonenäkyvyyden kannalta. Esimerkiksi Google arvottaa paremmin hakutuloksissa sellaisia sivustoja, jotka tarjoavat hyvän mobiilikokemuksen. Voit testata oman verkkokauppasi mobiililaitesoveltuvuuden Googlen omalla testisovelluksella. https://search.google.com/test/mobile-friendly - Optimoi verkkokauppa hakukoneille
Yli puolet verkkokauppojen käyttäjistä löytää kaupan hakukoneiden avulla. Tästä syystä on tärkeää, että oma verkkokauppa löytyy hakutulosten kärkipäästä. Verkkokauppa kannattaa siis optimoida hakukoneille (Search Engine Optimazion eli SEO). Tämä tarkoittaa sivujen kehittämistä niin, että ne sijoittuvat paremmin eri hakukoneiden algoritmeissa. Erityisesti huomio kannattaa kiinnittää tuotesivujen esittelyteksteihin ja sivun URL-osoitteeseen. Tarkempaan optimointiin on saatavissa osaavaa apua.
Tässä siis muutama vinkki verkkokaupan suunnitteluun. Tämän lisäksi voi tehdä vielä paljon muutakin verkkokaupan kiinnostavuuden lisäämiseksi. Näistä muista keinoista kerron myös mielelläni tarkemmin juuri sinulle.
Jos kiinnostuit, ota yhteyttä, niin keskustellaan kuinka voi olla avuksi verkkokauppasi rakentamisessa.
Tero Eloranta
viestinnän asiantuntija
Viestintä Oy Prodictum
tero.eloranta(at)prodictum.fi